Topplista Upptäck
Skapa blogg Logga ut
Topplista Upptäck Skapa en Blogg Skaffa PRO Logga in Kundtjänst
Aktuellt
#intimtmedLN

Så byggde hon Zlatans varumärke!

Moa Alfredsson 18/03
Marie mailade - och några månader senare träffade hon Zlatan och startade hans skönhetsmärke.
Vad gör man om man tycker att en kändis borde ha sin egna parfym? Man skapar den själv såklart. Tillsammans med sin partner in crime Jessica Dersén har Marie Klockare Carlzon byggt upp Zlatans egna parfymmärke. För oss berättar hon helt enkelt om hur de gjorde!

 

Hej Marie! Kan inte du börja med att berätta hur en vanlig arbetsdag för dig ser ut? 
Mina arbetsdagar ser väldigt olika ut från dag till dag. Vi är fortfarande ett litet företag med sex anställda med olika roller. Då vi gör det mesta inhouse behöver vi alla kavla upp ärmarna och göra lite av varje. Så kortfattat så skapar vi allt själva, från idé till färdig produkt och allt däremellan.

Så en dag på jobbet kan innebära att vi har möte gällande nya produkter för nästkommande år, såväl som att besöka någon av våra återförsäljare och sälja in produkter och planera kampanjer. Mitt arbete går också till stor del ut på att skapa content som vi kan använda på sociala medier samt i kampanj och PR syfte. Just nu så arbetar vi bla med att lansera Amazon US. Zlatan gör succé i LA Galaxy, han är med i TV shower som Jimmie Kimmel, Ellen Degeneres och produkterna blev även omnämnda i New York Times i samband med en stor intervju med honom. Allt detta har skapat stor efterfrågan vilken vi nu försöker möta. Men US har andra regler och krav gällande märkning, så det är bara att ”gräva” sig fram för att förstå allt. 

I all produktutveckling utgår vi från Zlatans egna behov och skapar därefter produkter som han själv använder varje dag. Några gånger per år så spelar vi in foto och film med honom samt har möten där vi diskuterar nästa steg och så. 

Vad är ditt bästa råd till en ung kvinna som vill påbörja en entreprenörkarriär?
Var beredd på att jobba hårt och vara nyfiken. Var inte rädd för att ta kontakt med människor som ev kan ge dig råd på vägen, det behöver inte vara människor i samma bransch. Arbeta igenom affärsidén, gör noggranna konkurrentanalyser för att förstå hur du ska rikta ditt erbjudande, fokusera och prioritera.

Hur kom det sig att ni började jobba med Zlatan?
När jag och min partner Jessica Dersén arbetade på KICKS som sortimentschef samt Jessica som inköpschef, hade vi ett uttalat mål att dubbla försäljningen på doft. Försäljningen var då till stor del drivet av personliga varumärken som Lady Gaga, Justin Biber, David Beckham mfl. Vi gick och väntade på att någon skulle presentera Zlatan då vi var övertygade att den skulle sälja väldigt bra. Men när ingen kom så då bestämde vi oss för att försöka själva. Vi satt oss på restaurang East en kväll och formulerade ett mail till hans varumärkesagent. Innebörden i mailet var att vi hade en idé som vi var övertygade om att dem ville lyssna på. Efter en del förhandling träffade vi Zlatan i Paris i december 2013, efter det inledde vi ett samarbete och började jobba hårt och fokuserat framåt. 2015 lanserade vi vår första doftserie ZLATAN med stor succé. 

Vad har varit det läskigaste med att bygga ert företag och hur överkom du den rädslan?
Det gäller att våga lita på magkänslan och som i mitt fall ha en grym partner och medarbetare runt om mig. Det är ibland lite av en berg och dal bana, ena dagen går allt jättebra för att nästa dag kanske mötas av någon motgång. Det var spännande och nervöst att lansera varumärket som vi arbetat så hårt med under drygt ett års tid. Vi tänkte ofta kan andra så kan vi! Sist men inte minst glöm inte att fira segrar på vägen 

Om du gillade detta kommer du tycka om:

- Ida Wargs bästa tips för dig som vill bli influencer!

- Pingis Haldenius om hur hon och Isabella Löwenprip startade sitt bolag!

- Så hanterar du ångest - Julia ger sina bästa tips! 

 

Gilla
Visa fler kategorier