Topplista Upptäck
Skapa blogg Logga ut
Topplista Upptäck Skapa en Blogg Skaffa PRO Logga in Kundtjänst
Aktuellt
#intimtmedLN #mysafety

Innan ångesten knackar på...

14/03
Vår skribent Julia ger sina bästa tips!
Jag minns fortfarande när ångesten knackade på hos mig första gången. Det hade varit en jobbig vår. Jag fick ett samtal som gjorde att bägaren rann över och hjärtat började slå, ovanligt snabbt. Tårarna forsade och jag fick svårt att andas, jag låg i fosterställning och skrek och skakade. På dom sekunderna som det varade, trodde jag på riktigt att jag skulle dö. 

 

Vad är ångest?
Ångest är reaktioner i nervsystemet som du inte kan styra över, det är en stark oro och rädsla som känns i hela kroppen. Du kan till exempel känna ett tryck över bröstet, att hjärtat slår snabbt eller hårt. Du kan tro att du ska svimma, håller på att tappa kontrollen eller dö. Det kan kännas väldigt obehagligt men det är inte farligt och det brukar gå över av sig själv.

Därför får du ångest:
När ångesten slår till beror det oftast på att du går igenom något jobbigt, att du står inför någonting som känns läskigt eller att du befinner dig i en stressig period. Ibland kan ångesten komma utan någon anledning alls. De flesta får ångest någon gång i livet och den upplevs olika för olika personer.

För mig var ångest okänt innan jag själv blev ”drabbad”, men när den fortsatte komma valde jag att söka hjälp. Där och då fick jag bra hjälpmedel till att minska ångesten och jag har sedan dess hittat saker i min vardag som gjort att ångesten inte kommer lika ofta längre. Här kommer mina bästa tips:

- Träning hjälper mig att släppa onödig stress och får mig att tänka på annat
- Att läsa en bok innan jag ska sova gör att min sömn blir bättre
- Meditation hjälper mig att leva mer i nuet, sluta oroa mig för framtiden och hitta ett lugn
- Att prata med någon nära hjälper mig att bearbeta saker som tynger mig
- Att lyssna och agera på vad min kropp och hjärna försöker säga, hjälper mig förhindra en ny ångestattack. Eftersom ångestattacker utlöses av en eller flera triggers, som en tanke eller en händelse.

 Idag har jag valt att kalla ångesten min vän. En vän som knackar på ibland när det blivit för mycket. Jag väljer att tacka den för att den är med mig, för oftast hjälper den mig att prioritera rätt, den hjälper mig att prioritera mig själv.

Jag vill vara noga med att poängtera att det som funkar för mig, kanske inte funkar för just dig. Trots det är det viktigt att vi alla hjälps åt, delar med oss av vår kunskap och stöttar varandra. För i ångesten, är vi aldrig ensamma.

Varma kramar,
Julia Holmberg

Gilla
Visa fler kategorier