5 sätt att använda Google trends för att boosta trafik

Få trafiken att strömma till din blogg!


Ta reda på säsongstrenderna kring din nisch, jämför sökintressen på ord du vill ranka på och lär dig optimera strategiskt för att strömma in trafik på din blogg.


Att skapa innehåll strategiskt till din blogg som rankar på de sökord som folk googlar på just nu är ett perfekt sätt för att boosta din trafik från Google. 


Läs också:11 smarta SEO-tips till din blogg

Vad är Google trends?

Google trends är ett gratisverktyg som inte ens kräver ett inlogg. Verktyget erbjuder riktigt smarta insikter i vad som googlas just nu – och vad som verkar ligga på dalande trender. Du kan med andra ord enkelt se om ett sökord är på väg upp eller ner i allmänhetens intresse.


Läs också:Vad är ett sökord? Vi förklarar!


  1. Hitta trender på sökord som kan vara intressanta för dig

Google trends har ett verktyg som kallas “Utforska” där du enkelt kan knappa in ett sökord du vill ranka på och se om det är på upp- eller nedåtgående trend. Här har vi testat sökordet “airfryer” och kan se att det är på väg uppåt i intresse. Har du en mat- och receptblogg? Då kan det vara av intresse för dig!

Foto: Google trends


Läs också:6 smarta knep för att få trafik från Google

  1. Hitta trendande ämnen som är intressanta för dig

Har du en blogg som nischat sig på inredning? Då kan du botanisera bland relaterade ämnen och relaterade sökord:


 

Foto: Google trends

  1. Hitta säsongstrender inom din nisch

När du skriver content till din blogg kommer du märka att en del söktermer googlas det mer eller mindre på beroende på säsong. Här kan man tydligt se över en 12-månadersperiod att sökordet “Potatissallad” är ett sökord som det främst söks på under sommarhalvåret, och att det peakar någon gång under juni. Har du hunnit optimera dina recept på potatissallad än?

Foto: Google trends


  1. Skapa content efter pågående söktrender

Kanske skriver du om inredning, mat eller friluft? Egentligen hindrar inte något dig från att hoppa på säsongstrender som du kan knyta an till ditt ämne. “Mors dag” går enkelt att skriva om och tipsa om det som just rör din expertis. 


På Google trends kan du enkelt se vad som trendar och spås trenda inom den närmsta tiden:

Foto: Google trends

  1. Jämför sökvolymer

Ska du marknadsföra en viss produkt och vill veta vad som faktiskt har störst intresse på Google? På Google trends kan du jämföra olika termer och därför enkelt kunna dra slutsatsen om vad du ska skapa content kring. 


Här har vi jämfört “airfryer” och “fritös” för att se vilka som trendar mest!

Foto: Google trends

Spana runt på egen hand

Det bästa sättet att lära sig verktyget är genom att botanisera runt själv. Det finns massa fler finesser du kan upptäcka på Google trends. Sätt igång redan idag!

stats