Topplista Upptäck
Skapa blogg Logga ut
Topplista Upptäck Skapa en Blogg Skaffa PRO Logga in Kundtjänst
Aktuellt
#intimtmedLN

Dashl-grundaren: Så byggde vi vårt företag från grunden!

Moa Alfredsson 18/02
Ny intervjuserie på blogg.se - Varje vecka möter vi en ny inspirerande företagskvinna, entreprenör eller influencer. En allmän bosslady helt enkelt!

Vi är så glada och stolta över att kunna presentera vår nya intervjuserie här på blogg.se! Vi vill lyfta kvinnor som inspirerar oss och i flera veckor framöver kommer vi att prata med ledande kvinnor inom sin bransch för att kicka igång 2019 på bästa sätt.


Först ut pratar vi med Arbilina Nissan, som tillsammans med Nina Akbari grundat skönhetstjänsten Dashl. För oss berättar hon om framgångarna men också det tuffa med att bygga Dashl från grunden. Läs och njut!

Arbilina Nissan (till vänster) och Nina Akbari (till höger) har tillsammans byggt skönhetsjätten Dashl. 

Hej Arbilina! Berätta, hur kom du och Nina på iden till Dashl?
Iden till Dashl kom till när jag såg att det saknades en plattform som förenklade hela bokningsflödet från till hur man upptäcker stylister, läser recensioner, ser bilder på deras verk, priser och lediga tider. Dessutom ville jag kunna boka en stylist när det passade mig, och inte efter salongens öppettider. Skönhetsbranschen har inte hängt med i den digitala utvecklingen och har inte heller ändrats efter konsumentbeteende, vilket innebär att det är krångligt att boka in sig och svårt att hitta tider som passar en själv då man är upptagen med jobb. Jag pitchade in ideen för Nina som själv kunde relatera till problemet och därefter satte vi igång med att göra research på vår målgrupp och se om behovet fanns hos andra kvinnor. 

När vi identifierade att det fanns, så byggde vi en test version som vi lanserade och sedan när vi tog in kapital november 2017 så byggde vi ut den och expanderade tjänsten till fler städer. Nu finns Dashl i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi samarbetar med över 300 hår- och skönhetsstylister och har två Beauty Barer. Vi har privatkunder, kändisar, influencers och även företag som Google, Klarna, Gina Tricot med flera som bokar in oss till events och till sina kontor. 

Det har verkligen gått fort! Vad har varit roligast med att bygga upp Dashl? 
Det roligaste har varit att se en tjänst som man har byggt från en ide bli till verklighet och uppskattas av så många. Att vi lyckats möta det behovet vi såg hos vår målgrupp av millenials, busy parents och busy professionals har varit fantastiskt. Det är också grymt att samarbeta med H&M och öppna upp Beauty Barer hos en sådan etablerad retailer och möta våra kunder i fysisk miljö. 


Tyvärr har vi inte lika många kvinnliga företagare som män, hur ser ni på det? 
När vi flyttade tillbaka till Sverige 2016 var det inte så många kvinnliga entreprenörer omkring oss, men det har varit roligt att se att på så kort tid har det blivit fler som vågar satsa och ta för sig. Det är fler kvinnliga nätverk, entreprenörsträffar och olika initiativ som skapats för att uppmuntra kvinnor att våga satsa och starta eget. Det är fortfarande långt ifrån lika många som män men det positiva är att det är en förändring på gång och vi är glada att vara en del av den! 

Vad tror ni man kan göra för att skapa en mer jämställd bransch? 
Det är viktigt att fler kvinnor som driver eget syns och hörs för att det visar att vi kan ta plats, bygga och driva bolag. På så sätt kan man inspirera fler kvinnor, och visa på möjligheterna och väcka intresset, och förhoppningsvis modet att våga ta första steget in i höga positioner inom bolag, starta eget och att våga ta för sig. 

Vad för hinder har ni mött med Dashl?
Det har varit svårt att ta in kapital, just för att det är oftast manliga investerare som vi möter. Trots att dem ser potentialen i skönhetsbranschen (som är värt 28M sek och växer 20% varje år) så har de 'svårt att relatera' till vår tjänst. I vårt fall har vi varit tydliga med siffor på branschen, konsumenter (hur ofta de bokar), hur mycket man spenderar, hur branschen växer men vi har upplevt att de väljer att fokusera på huruvida de relaterar till skönhet snarare än företagets potential. Där har vi fått jobba, och jobbar fortfarande hårt, på att motbevisa dessa. Och det gör vi genom de resultat vi presterar genom kunder som bokar via oss, framsteg vi gör genom att öppna upp Beauty Barer samt företag som bokar in via oss 

Gilla
Visa fler kategorier