Vad bettingsidor kan lära oss om mänskligt beteende

Vårt beteende styrs inte bara av våra behov – det styrs i hög grad även av rent psykologiska faktorer. Det är något som gäller i många sammanhang och får oss att gå vidare – av envishet, känslan av att få en "kick” eller att "nästa gång kommer att gå bättre”. Och de som utformar bettingsidor är mästare i detta. Läs och lär hur det fungerar. Känner du igen dig?


Psykologin bakom bettingsidor

Den typiska uppbyggnaden av svenska bettingsidor är ett bra exempel på hur insikter i psykologiska beteenden kan kombineras med modern teknik för att driva engagemang. Det handlar om snabba belöningar, tydliga mål och att skapa ständig tillgång till nya saker att undersöka.

Spelbolagen använder dessa strategier för att skapa en miljö som låter användarnas beteende formas och förstärkas över tid. De är väl förtrogna med mänskliga drivkrafter som belöningssökande, tävlingslust och viljan att förstå mönster.

För oss som är i "andra änden" och låter oss påverkas, kan det vara intressant att betrakta dessa bettingsidor som studieobjekt. Vi kan lära oss hur vi människor fungerar i vardagen – vad som motiverar oss, hur vi reagerar på risk och hur vi hanterar osäkerhet.

Near miss-effekten

Near miss-effekten beskriver känslan av att nästan ha vunnit. I spelvärlden är det vanligt att designa utfall så att spelaren upplever att hen nästan har nått målet – till exempel tre symboler på en spelautomat där två är identiska och den tredje nästan likadan. Det ger en stark motivation att försöka igen, trots förlusten.

Den här effekten påverkar också hur vi agerar i andra sammanhang. Att vara "nära" att få ett jobb eller nästan nå sitt träningsmål kan få oss att fortsätta kämpa, även om det logiskt sett kanske vore klokare att omvärdera strategin.

Effekten spelar på en känsla av framsteg, även om inget konkret resultat har uppnåtts. Det kan leda till både envishet och en övertro på att genombrottet kommer "nästa gång", oavsett om det handlar om karriär, relationer, ekonomi – eller att söka lyckan på nya bettingsidor.

Belöningssystem som påverkar hjärnan

Belöningssystemen inom olika typer av spel på nätet är ofta utformade med varierande och ganska oförutsägbara vinster. En anledning till det är att det får mottagarens hjärna att reagera starkare än när det hela tiden handlar om likartade belöningar. Det skapar ett sug att fortsätta spela för att jaga nästa "kick".

Den här typen av system är inte unik för spel – liknande strategier används i allt från sociala medier till träningsappar. När en notis dyker upp eller ett nytt mål låses upp reagerar hjärnan typiskt med ett påslag av dopamin. Det ger en känsla av välbehag, på liknande sätt som vid en spelvinst.

Det här påverkar våra val i vardagen mer än vi kanske tror. Vi vänjer oss vid att belöningar ska komma snabbt och oväntat. Och det kan göra att vi söker stimulans på bekostnad av långsiktig planering. Det kan också forma våra vanor, som att ständigt kolla mobilen eller välja snabba lösningar framför mer genomtänkta beslut.

Användning av spelmekanismer i marknadsföring och appar

Spelmekanismer har blivit ett vanligt inslag i appar och marknadsföring, med målet att hålla användarna engagerade så länge som möjligt. Genom sådant som nivåsystem, dagliga belöningar eller visuella effekter när ett uppsatt mål uppfylls skapas en känsla av att man "vinner" även om det inte egentligen är ett spel. Det kan handla om att samla poäng, få märken eller låsa upp nya funktioner.

Den här typen av design bygger på samma principer som spelindustrin använder: att trigga dopamin genom små men upprepade belöningar. Det gör att vi ofta återvänder till samma appar eller klickar oss vidare i kampanjer, ibland utan att riktigt reflektera över varför.

För oss som konsumenter innebär det ett ökat engagemang, men också en risk att fastna i mönster som inte alltid baseras på medvetna val. Därför är det viktigt att känna igen situationer som använder sig av spelmekanikens principer för att styra vårt beteende – även i helt andra sammanhang.

stats
Senaste

1 Jan 1970, 01:00