Knepen som matbutikerna inte vill att du ska veta om
Matbutiker kan ibland dölja viss information som de kanske inte vill att konsumenterna ska vara medvetna om. Vi listar exempel på vad matbutiker inte alltid vill att kunderna ska veta.
1. Strategiska butiksupplägg
Matbutiker är noggrant designade för att få dig att spendera mer pengar och stanna längre. Till exempel placeras ofta basvaror som mjölk och bröd längst bak i butiken, vilket tvingar kunder att passera många andra produkter på vägen dit. Dessutom kan lockvaror, som erbjudanden eller nyheter, placeras strategiskt vid ingången för att fånga uppmärksamheten.
2. Manipulering av produktplacering
Produkter som butiken tjänar mest pengar på placeras ofta på ögonhöjd, där kunderna lättast ser dem. De varor som är dyrare eller som matbutiken vill sälja mer av, till exempel egna varumärken, kan placeras mer synligt. Billigare alternativ eller produkter med bättre kvalitet placeras ofta längre ner på hyllan.
3. Lurande erbjudanden
Erbjudanden som "köp 3 för 99 kr" får ofta konsumenter att tro att de sparar pengar, men i själva verket kan priset per produkt vara lika eller ibland till och med dyrare än att köpa varan enskilt. Ibland behövs inte ens att man köper alla tre varorna för att få rabatten, men det framgår inte alltid tydligt.
4. Utgångsdatum
Utgångsdatumet på produkter kan vara mer en vägledning än en absolut sanning. Många livsmedel är fullt ätbara även efter att bäst före-datumet har passerat, vilket tyvärr leder till mycket matsvinn. Matbutiker vill ofta inte att konsumenterna ska veta detta, eftersom det driver på försäljningen när folk slänger ut fullt ätbar mat och köper nytt.
5. Kampanjer är ibland konstgjorda
Butiker kan skapa konstgjorda "kampanjer" där priset inte alls är sänkt så mycket som det verkar. Genom att först höja priset kortvarigt och sedan sänka det igen under kampanjer kan butiker skapa illusionen av en stor rea. Detta får kunder att tro att de gör en bra affär, när de i själva verket betalar ett vanligt pris.