Nya riktlinjer: Så bör du annonsmärka Instagraminlägg

Konsumentverket har i sin senaste rapport upptäckt brister när det kommer till annonsmärkning i sociala medier. Jobbar du inom branschen? Då borde du läsa det här.


Konsumentverket har fått indikationer om att det förekommer dold marknadsföring i sociala medier, något som inte är tillåtet enligt marknadsföringslagen. Därför har de nu gjort en granskning av reklamidentifiering. 
 

Så vad gäller? Här förklarar vi!

  • Patent- och marknadsdomstolarna har sett att ord såsom "Samarbete", "#samarbete" eller "I samarbete med" förekommer på Instagram – något som inte förklarar om personen har fått betalning för inlägget. 
 
  • Konsumentverket vill understryka vikten av tydligt utformade reklammarkeringar för att konsumenter ska ha möjlighet att snabbt och enkelt kunna skilja på marknadsföring och övrigt innehåll.
Så va hellre övertydlig än att befinna dig i gränslandet! Konsumentverket skriver så här i sin rapport:
 
I Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i sociala medier rekommenderas att inlägg i sociala medier förses med en tydlig och uttrycklig reklammarkering genom exempelvis en stämpel eller flik i bilden till inlägget samt att texten till inlägget inleds med "Reklam för [företag]”
 

Så gjordes granskningen

I granskningen har de utgått från ett urval av Instagramkonton som gjorts utifrån Medieakademins Maktbarometer från 2020 samt stickprov med hjälp av omvärldsbevakningsprogram för sociala medier.

 
Artikelbild: Unsplash

stats