Beachflaggor för att marknadsföra din blogg på vårens fester och event

Om man inte syns så finns man inte. Det är speciellt sant inom marknadsföring, event och tillställningar. När man verkligen vill synas och få uppmärksamhet kan det vara smart att spana in något som är iögonfallande, går att anpassa efter tillställningen och som är smidigt att sätta upp.


Att använda beachflaggor till vårens event är ett smart sätt att få en festlig stämning, samtidigt som eventet får uppmärksamhet!

Varför beachflaggor?

Att marknadsföra sin blogg eller sitt bloggevent på ett snyggt och effektivt sätt kan vara svårt. Man vill ju gärna att allt hör ihop, både gällande utseende och stämning. Det är tråkigt att färgkoordinera allt och duka fint, bara för att ha en ful banner i bakgrunden. Då är det smartare att välja något som går att skräddarsy och som dessutom är så snyggt att andra vill ta selfies framför.

Beachflaggor går att få i flera olika storlekar, samtidigt som man väljer tryck själv. Perfekt för flera olika tillställningar, oavsett om det är middag för bloggkollegor eller ett större event i samarbete med någon produkt. De ger dessutom ett professionellt intryck och är lätta att placera ut, flytta på och packa ihop.

Utöver att bara fungera som en visuell marknadsföring kan beachflaggor användas på mer innovativa sätt. De kan till exempel placeras som en del av en fotovägg där besökare kan ta bilder och sprida vidare på sociala medier. Man kan även använda QR-koder på beachflaggan där besökare kan skanna för att delta i en tävling eller få exklusivt blogginnehåll. Bloggare som samarbetar med företag kan använda beachflaggor för att lyfta varumärken på event, vilket kan stärka samarbeten och skapa nya möjligheter.

Att synas

Att ha en bra blogg med intressant innehåll, snygga bilder och engagerande texter räcker inte alltid för att locka läsare. Konkurrensen är stor och det finns tusentals bloggar inom varje nisch. Det är därför det är så viktigt att arbeta aktivt med marknadsföring och synlighet. Förutom att synas på flera plattformar samtidigt kan man också välja att marknadsföra sig offline. Då är chansen stor att man når en ny publik som blir intresserad och i sin tur klickar sig in på bloggen och börjar läsa.

Även stora företag vet vikten av att synas på mer än ett ställe. En professionell hemsida är toppen, men om man inte vet att den finns kommer man heller inte att besöka den. Det samma gäller bloggar. Det är därför man ser reklam för samma företag både ute på stan, på TV och online. Då når de många många fler än genom att endast marknadsföra sig i en kanal.

Hur och var

När man har bestämt var man vill synas handlar det också om hur man vill synas och vilket intryck man vill ge.

●  Intryck. Vilken känsla vill man förmedla? Är bloggen hemtrevlig, mysig och varm, eller modern, moderiktig och lite edgy? Man behöver tänka över den egna USPen innan man börjar fundera på design. Vad gör min blogg speciell? Därefter gäller det att ta fram en design som passar. Tänk på färgval, logotyp, teckensnitt och så vidare. Det är viktigare än man tror!

●  Tydlighet. För mycket text eller för otydligt budskap gör att man inte tar till sig det som står och inte blir nyfiken på innehållet. Fundera över en slogan, en bild, bloggens namn, en QR-kod eller något annat som man omedelbart kan förstå.

●  Placering. Att göra reklam för en blogg om handarbete på ett skogsrejv är kanske inte så lyckat. Fundera över vilka som är målgruppen och var de kan tänkas befinna sig. Lägg även lite tid på den mer specifika placeringen. Syns beachflaggan från flera olika vinklar, står den stabilt och så vidare.

Genom att lägga lite extra tankekraft blir helheten och resultatet mer effektivt!

Olika typer av event

Var vill man då synas? Det beror lite på vad man har för blogg och vilket intryck man vill ge. Mässor och konferenser kan vara perfekta för att visa upp en blogg inom en specifik nisch, som resor, mode eller teknik. Här gäller det givetvis att välja en relevant mässa eller konferens, så att rätt personer får nys om bloggen.

En snyggt designad beachflagga kan hjälpa till att dra folk till ett bord eller en monter där man berättar mer om bloggen och knyter kontakter. De fungerar också bra på pop-up-event och marknader, där många bloggare samarbetar med företag och varumärken för att hålla små evenemang.

Snygg och genomtänkt marknadsföring gör att varje event känns mer professionellt och skapar dessutom en tydlig blickpunkt. Förutom att visa att man finns och är där kan skyltar och beachflaggor också agera vägvisare eller samlingsplatser.

På festivaler och utomhusfester kan flaggor, skyltar eller plakat hjälpa bloggare inom musik, livsstil eller kultur att synas där målgruppen redan finns. Beachflaggor kan användas för att markera en plats där man delar ut material, säljer produkter eller bara nätverkar. För den som driver en blogg där man delar med sig av kunskap kan beachflaggor skapa en enhetlig och inspirerande känsla under workshops eller föreläsningar.

stats
Senaste

1 Jan 1970, 01:00