Tips: Tjäna pengar på din blogg
De allra flesta som driver en blogg med besökare gör vad de kan för att tjäna pengar på den. Idag finns det flera olika metoder som gör det möjligt där vi går igenom de vanligaste metoderna:
Affiliate marketing för specifika produkter
Affiliatemarknadsföring innebär att man rekommenderar produkter eller tjänster på sin blogg, och sedan tjänar en provision för varje försäljning som genereras via en unik länk.
För att detta ska vara framgångsrikt krävs att man väljer produkter och tjänster som är relevanta för bloggens målgrupp. Vi har varit i kontakt med Casivo.se som jämför online casinon. Deras VD, Johan Löfgren menar att nyckeln är att alla besökare som ens hittar Casivo är intresserade av att jämföra eller lära sig mer om de svenska nätcasinon som finns tillgängliga.
Vägen dit har varit genom SEO-arbete, där redaktionen på Casivo i flera år arbetat med ingenting annat än just online casino på hemsidan. Har man således en publik som är intresserad casino är det enkelt att sälja reklam till spelbolagen.Ett tips Johan delar med sig av är att vara ärlig och transparent. Att inte överdriva sina produkters eller tjänsters egenskaper till sina läsare utan att det är viktigt att man skapar ett riktigt värde till de som läser.
Annonsutrymme på bloggen
En annan vanlig metod är att sälja annonsutrymme på sin blogg, antingen genom att samarbeta med företag eller genom att använda annonsnätverk som Google AdSense. AdSense ger möjlighet att enkelt placera annonser på bloggen och få betalt för varje klick eller visning som genereras.
Bra att tänka på är att välja så relevanta annonser som möjligt för din målgrupp, det ökar chanserna för klick och ökade intäkter.
Samarbeten med företag
Sponsrade inlägg innebär att företag betalar för att deras produkter eller tjänster ska lyftas fram i ett inlägg på bloggen. Detta kan vara ett utmärkt sätt att tjäna pengar, i synnerhet om du har en lojal följarskara.
Är du influencer och dina följare är intresserade av dina personliga rekommendationer kan detta vara ett alternativ för dig. Ett tips vi har är att endast samarbeta med företag som är relevanta för dig och din målgrupp.
Ett konkret exempel är att om du är ansiktet utåt för en matblogg är dina följare nog mer mottagliga för marknadsföring om köksprodukter än bilförsäkringar.