Så får du “Featured Snippets” till din post

Du kanske har sett att en del Google-resultat ger en speciell, utökad resultatruta? Dessa kallas “featured snippets” – och vi vet hur du skapar en!


För att din sajt ska få så mycket trafik som möjligt krävs det att du lär dig en del om SEO. På Blogg.se lägger vi ut tips till dig som vill boosta din trafik från Google och kommer med alla smarta verktyg du behöver. Den här gången tänkte vi fokusera på något som blivit allt vanligare i sökresultatet på Google, nämligen featured snippets. 


Läs också:11 smarta SEO-tips till din blogg

Vad är en featured snippet?

En featured snippet är ett utökat resultat. Det skapar en hel ruta med svar på en fråga eller ett sökord. Här är ett exempel på en featured snippet som bildats från en artikel med sökordet “Påskägg istället för godis

Konkurrensen om att få dessa utökade resultat, featured snippets, är hög.

Olika typer av featured snippets

Det finns lite olika varianter av featured snippets. Ju mer koncentration och uppmärksamhet du lägger åt att faktiskt spana in sökresultatet på Google – vad du än googlar på – så kommer du få en ökad förståelse. 


Vanliga “featured snippets” är:

  • Punktlistor

  • Paragrafer

  • Utökat innehåll


Många har ambitionen att få så många sådana som möjligt till sin sajt! Vill du också få det? Då ska du fortsätta läsa!

Varför vill man ha en featured snippet?

En featured snippet får man om man rankar etta på ett sökord, men inte alltid (vi förklarar mer nedan). Det är bra att få det eftersom man inte bara syns mer med ens bloggpost eller artikel – dina konkurrenter syns dessutom mindre. De täcker upp en så pass stor del av sökresultatet att ditt resultat helt enkelt dominerar!

Finns det risker med featured snippets? 

Ja, det finns faktiskt risker mer featured snippets. Risken är att du får en så kallad “zero click”, det vill säga, allt som den som googlade behövde veta står ju redan i din snippet – så användaren behöver inte klicka för att läsa mer! 


Har du tur brukar dock inte en featured snippet visa hela resultatet, utan brukar uppmuntra till vidare läsning genom att bryta av en del av texten. Phiew!

Så skapar du featured snippets: 4 steg

Vad som blir en featured snippet och vad som inte blir det är inte alltid helt logiskt. Google är ju en sökrobot och det är inte säkert att den fångar upp allt precis på det sätt som kanske du vill. Men det finns några knep du kan göra för att få ett sådant utökat resultat till din bloggpost, och vi har självklart svaren till dig!

  1. Identifiera frågor folk har

Google är ett sökverktyg med många olika finesser. Ett av dem är att se vad andra googlar på, bara genom att använda sig av Googles egen sökruta. Genom att skriva in ett sökord utan att trycka på enter kommer det dyka upp förslag på hur du vill utöka din googling. Förslagen baseras på vad folk googlar på, och det ger dig en fingervisning på hur du kan utforma dina frågor. 

  1. Strukturera upp frågorna i mellanrubriker

Genom att ställa frågorna pedagogiskt i din text och sätta dem i strategiska mellanrubriker ökar du chanserna att synas som en featured snippet.


Läs också: SEO-tips: Boosta din trafik med mellanrubriker 

  1. Svara pedagogiskt på frågorna

Genom att ge korta och koncisa svar på frågorna ökar du chansen att få en featured snippet.

  1. Skriv eventuell punktlista

Om frågorna går att besvaras i olika steg kan du lägga dem som en numrerad punktlista. 


Lycka till med att driva trafik till din blogg!

 
stats